středa 9. ledna 2013

jak jsem šila softshell bundu

alias fotodokumentace šití zipu :o)

Konečně jsem se dostala k došití softshellové bundy pro Barušku, měla jsem ji rozešitou přes měsíc určitě. Ale už je hotovo a já jsem spokojená. :o)






V šicí diskuzi na ND jsem popisovala, jak jsem zip šila, ale jelikož vysvětlovat moc neumím, dala jsem dohromady jakýs takýs fotopostup. Udělala jsem dvě varianty - první je ta, jak jsem zip šila já a druhá podle bundy jedné nejmenované české firmy. :o)

varianta první:

1) ze softshellu vystřihneme krytku zipu. Má tvar obdélníku se zakulacenými rohy, moje krytka pro velikost bundy 86/92 je cca 9x4cm veliká. Po oblé straně olemujeme lemovací gumičkou. Není třeba moc natahovat, jen tak lehce, aby se nám krytka nekroutila (jako mě).
Červený klikyhák má značit začištění - buď na overlocku nebo na klasickém stroji. Tam můžeme zvolit obyčejný cikcak nebo třeba overlockový steh.
Taky je možné tento krok udělat až po přišití zipu, bylo by tak oboje pěkně sešito a začištěno společně. Já na tohle ovšem přišla až pozdě. :o)


2) přiložte zip ke krytce, plus mínus do poloviny, můžete i výš, pak nebude tolik vrstev materiálu na sobě a bude se to lépe sešívat. Přišijte rovným stehem, při šití je dobré zip natahovat, aby se nekroutil a nedělal vlnobit. :o)
Pokud už máte okraj začištěný (z předchozího kroku), snažte se nyní šít tak, aby se vám steh ztratil ve stehu již ušitém. Velice srozumitelné, že? Ale fotka snad napoví. :o)



Krytka s přišitým zipem by pak měla vypadat zhruba takto:

3) takto připravenou krytku položte na bundu, líc na líc (jezdec zipu hledí na lícovou stranu bundy) a přišijte.
Pokud máte okraj krytky už začištěný, šijte rovným stehem cca 1cm od kraje zipu, pokud jste nechávalý okraj "holý", můžete teď  vše přišít k sobě začišťovacím stehem.
Pokud budete spodní okraj bundy zakončovat lemovací gumičkou, je nutné to udělat ještě před přišitím zipu.


.


4) otočte zip na líc (leží vedle sebe líc bundy a zipu) a prošijte cca 0,5cm od švu.


- u horního okraje je ještě potřeba jedním dvěma stehy přichytit okraj krytky k bundě, aby neodstával. Ono je to sice jen maličko, ale tak vypadá to líp. :o)
Na fotce je vidět, jak se krytka s bundou překrývá. Právě tam u okraje je dobré to ručně přišít.


5) zahněte spodní okraj bundy a prošijte, opět asi 0,5cm od okraje (máte-li lemovací gumičku, tento krok vynecháte)




varianta druhá - s "krycím obdélníčkem"

Tahle varianta je trošku složitější, ale snad to zvládnu vysvětlit aspoň trošku srozumitelně :o)

1) připravte si krytku zipu, stejně jako u první varianty, jen začištění rovné strany není třeba (bude schovaná pod krycím obdélníčkem

2)  přišijte zip k rozložené krytce, tentokrát ale tak, jak je vidět na fotce - lícová strana zipu je přišitá jen k polovině krytky, na její rubovou stranu


A teď  teprve nastane ta správná legrace :o)
V tomto případě není kapuca jeden díl, k jehož okraji přišijete zip, nýbrž je tím obdélníčkem nastavovaná. Koukněte na foto, snad pochopíte, co myslím. :o)



3) připravíme si tedy onen krycí obdélníček - já ho střihla jen tak od oka (a v závěru mi ho taky kus na rubové straně bundy chyběl), vy raději počítejte. Po došití je obdléníček široký 3cm, je však potřeba připočíst 1cm na šev a něco málo na odstřihnutí u začištěného okraje, dlouhý je 2 x šířka kapucy plus 1cm.
Ze dvou stran (jak je vidět na fotce) obdélníček začistěte - buď  overlockem nebo overlockovým stehem, příp. cikcakem. V takovém případě šijete kousek od kraje (aby neměl snahu nacpat se do direk ve stehové destičce), přesah odstřihněte.


4)  přišijte obdélníček rovným stehem ke kapuce (jak je vidět na fotce výše). Já se snažila vést steh co nejblíže k cikcaku, aby vypadal jednolitě. :o)

5)  kapucu s obdélníčkem přišijte k tělu bundy (rozumnějte k přednímu dílu), přídavek na rubu zahněte a z lícu prošijte 0,5cm od švu

6) přiložte krytku zipu tak, aby horní okraj zipu byl rovnoběžně s okrajem kapuce (já ho mám olemovaný světle modrou gumičkou) a přišijte, opět zip při šití natahujte, aby se nekroutil. Šijete od začátku zipu dolů, nikoliv i horní část krytky.


7) otočte zip na lícovou stranu a velice pečlivě si vše urovnejte, budete teď prošívat rubovou i lícovou stranu současně, tak ať vám ta zadní část nikam neuteče. Špendlete nebo použijte Kores lepidlo. :o)
Máte-li nachystáno, z lícu vše prošijte rovným stehem. Já začínala u cikcaku a objela celý obdélníček - horní okraj, stranu u zipu, spodní okraj (tj. část spoje s předním dílem bundy) a kolem cikcaku. Tam jsem steh vedla u odstřiženého okraje, abych ho přichytila k bundě a neodchlipoval se.





8) na rubové straně zkontrolujte jak moc jste se netrefily a máte hotovo. :o)
Já si toto nešpendlila, takže mi zadní díl utekl a jak jsem zmiňovala na začátku, mám obdélníček krátký, měl by končit pod přídavkem (na fotce označeno červeným špendlíkem).





Hotové dílo by mělo vypadat takto:



Pokud jste dočetly až sem, gratuluju a přeju úspěšné šití. :o)


1 komentář: